מנהלים איכות

יצרנים, משווקים ואפילו נקודות מכירה משקיעים כיום מאמצים רבים בנקיטת פעולות שונות במסגרת של ניהול איכות. פעולות כאלה, שכוללות רבדים שונים של מחקר, הדרכה, לימוד ורכישת אמצעים שונים ומערכות עזר, נועדו לספק כמה וכמה מטרות. בין היתר, מוצר איכותי יותר ומוקפד יותר יצליח להוכיח את עצמו בתור:

  1. שימושי. 
  2. בטוח לשימוש. 
  3. מתאים לתקנים. 

המוצר השימושי

רמת השימושיות של מוצר או מצרך כלשהו יכולה להימדד על פי פרמטרים שונים. לעיתים ההגדרה תהיה אובייקטיבית וברורה יחסית, כגון היכולת של מפתח ברגים לחזק בורג בגודל נתון, היכולת של מכונית להגיע מנקודה א' לנקודה ב' בבטחה וללא תקלות וכן הלאה. 

יחד עם זאת, מוצרים יכולים להיות שימושיים (או אם הם לא תוכננו כהלכה – לא שימושיים), גם מבחינות אחרות, שאינן תמיד מובנות מאליהן. תרופות, למשל, לא יהיו שימושיות אם הן לא יצליחו לרפא מחלה או יגרמו חלילה, לתופעות לוודא חמורות, בהיקף נרחב (ולכן, ישנן תרופות שיצורן ושיווקן מופסק). מוצרי מזון מסוימים, כגון מזונות שמוגדרים כ"תוספי תזונה" לא יענו על הצורך של הצרכן במידה ותוך כדי יצורם יחול הרס על המרכיבים התזונתיים. 

המוצר הבטוח

פן נוסף של ניהול איכות נועד לייצר מוצר שהוא בטוח לשימוש. אם נרשה לעצמנו להישאר בתחום הדוגמאות שהזכרנו למעלה, הרי שניהול איכות תסייע לייצר למשל:

  1. מפתח ברגים שאינו כולל גימור חד שעלול לפגוע במשתמש. 
  2. מכונית בעלת אמצעי בטיחות מובנים יעילים, וכן כזאת שעומדת היטב במבחני ריסוק מקובלים. 
  3. תרופות שאינם מכילות חומרים פעילים מסוכנים, מעבר לרצוי וליעיל. 
  4. מזונות נקיים ממיקרואורגניזמים לא רצויים, גם לאחר תהליך ארוך של ייצור, גידול, שינוע ואחסון. 

התאמה לתקנים

הפן האחרון שנזכיר שמתקשר לניהול איכות הוא זה שעוסק בהתאמה לחוקים ולתקנות. מוצרי מזון, למשל, יצרכו לעבור אישור של גופים רשמיים, כגון משרד הבריאות.

מוצרי תעשיה שונים ואפילו שירותים בתחומים שונים, ששואפים לקבל הכרה באיכות, יתבקשו לא רק לעמוד בדרישות החוק אלא גם לעמוד בתקינה מקובלת כגון תקני 22,000 – ISO , HACCP בניהול מערכות בטיחות במזון וכדומה.

שאלה? בירור?

קידום אתרים בישראל קידום אתרים בישראל